Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel

Trivsel på Sønderskov-Skolen

På Sønderskov-Skolen gennemføres den nationale trivselsmåling én gang årligt. Når resultaterne foreligger, gennemgår skolelederen samtlige data og udarbejder en oversigt over årets resultater samt progression i forhold til tidligere år.

Resultaterne for både det aktuelle og det foregående skoleår sendes til hvert årgangsteam. På et fælles personalemøde præsenteres de overordnede resultater, hvorefter hvert team arbejder videre med egne årgangsspecifikke data. Her aftales det, hvordan resultaterne inddrages i undervisningen og arbejdet med elevernes trivsel.

Der lægges vægt på at fremhæve de positive resultater og samtidig identificere områder med behov for forbedring. I processen inddrages samtaler med eleverne samt teamets egne erfaringer og vurderinger af klassens trivsel. Herefter informeres forældrene om resultaterne – med fokus på både de velfungerende områder og de indsatsområder, der arbejdes videre med.

Ledelsen følger løbende op på arbejdet i de enkelte teams.

Indsatser for et godt undervisningsmiljø

På Sønderskov-Skolen arbejdes der systematisk og dagligt for at styrke elevernes trivsel. Af særlige trivselsfremmende tiltag kan nævnes:

  • Trivselsdage: Skoleåret indledes med tre trivselsdage, hvor alle elever og lærere arbejder i deres årgangsteam med fokus på fællesskab og trivsel.

  • Lejrskoler og udflugter:

    • 3. årgang: heldagstur

    • 5. årgang: tre dages lejrskole

    • 8. årgang: fem dages lejrskole

  • AKT-team: Skolens AKT-team står klar til at støtte både enkelte elever og hele klasser ved behov.

Pædagogisk fundament og struktur

På hele skolen arbejdes der med afsæt i Rasmus Alenkærs tilgang til det pædagogiske værtskab samt øvrige pædagogiske strategier med fokus på elevernes undervisningsmiljø. Dette kommer blandt andet til udtryk i, at lærerne hver morgen tager imod eleverne 10 minutter før undervisningen begynder. Denne praksis sikrer en rolig og struktureret start på dagen og styrker relationerne mellem elever og lærere.

Løbende opfølgning

Elevernes trivsel drøftes løbende på teammøder. Ved behov for yderligere indsats inddrages relevante aktører som skolens ledelse, AKT-team, forældre og øvrige ressource personer.

Vedhæftet er skolens rapport for skoleåret 2024/2025.

Dokumenter

Skolerapport_0-3_klasse (1).pdf

Shape Created with Sketch.

Skolerapport_4-9_klasse 2.pdf

Shape Created with Sketch.